<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d17725158\x26blogName\x3dOscars+Blogg!+%C3%85nlajn!\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://oscarlindell.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttps://oscarlindell.blogspot.com/\x26vt\x3d5218465440956329101', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Vista + XBMC = Kompabilitetsproblem

Jag märkte en kort stund efter min test av vista att mitt XBOX XBMC inte kunde kommunicera med daton jag har mina shares på. Med XP fungerade det utan att behöva konfigurera något. Märkligt!

Jag har under två dagar forskat och läst att det har med ett nätverksprotokoll som heter samba att göra. Problemet är kommunikatione mellan nya och gamla versioner av detta. Lösning är på gång men för dom som inte vill vänta har jag även hittat en lösning.
Eftersom samba inte fungerar får man köra ett annat program på vista som heter ccXgui. Det går inte med vilken version av detta som hels utan man måste köra med 1.3 (
Ladda ner ccXgui 1.3)
Efter att du installerat måste du starta en NT tjänst, konfigurera dina shares samt ställa in en port du vill använda. Jag kör med 1400 som är standard.
På xboxen ska du i XBMC ska du leta dig fram till mappen XBMC/UserData/ och editera filen sources.xml
Jag orkar inte gå in på detalj hur du ska lägga till shares men den strängen du ska använda är: xbm://192.168.199.20:1400/DINSHARE. Ipn jag skrivit här ska du ändra till din egen dators ip-adress och DINSHARE ska vara namnet på den sharen du delade ut innan i ccxgui.
Spara filen, boota om ditt xbox och kör på.
När lösningen på samba problemet är löst kommer jag stt publicera det här.

Lycka till!

You can leave your response or bookmark this post to del.icio.us by using the links below.
Comment | Bookmark | Go to end
  • Anonymous Anonym says so:
    3:57 em  

    Can someone translate to english please? top

  • Anonymous Anonym says so:
    6:46 em  

    Du de finns redan en lösning uppdatera till nyaste XBMC så ta reda på fakta! top

  • Anonymous Anonym says so:
    3:04 em  

    Ska prova. Det johan lite syrligt påstår vara lösningen funkade dock ej för mig. top

  • Anonymous Anonym says so:
    5:45 em  

    Vad ska man göra med sources filen?byta namn på den eller vadå?Min xbmc hittar ingen ip address heller... top